مقايسه دو سيستم عامل اندرويد و ios

مقايسه دو سيستم عامل اندرويد و ios
مقايسه دو سيستم عامل اندرويد و ios
اندرويد هم اکنون پرطرفدارترين و پرکاربرترين سيستم عامل موبايلي دنيا است. اين سيستم عامل توسط شرکت گوگل توسعه داده شده و مبتني بر هسته لينوکس (Linux) طراحي شده است. اندرويد يک سيستم عامل متن باز يا "Open Source" است، بنابراين هر فردي با دانش مناسب قادر به اعمال تغييرات متفاوت در اين سيستم عامل خواهد بود. اندرويد محبوبيت فوق‌العاده‌اي در بين کاربران دارد و از نظر بسياري افراد اين سيستم عامل هم اکنون بهترين سيستم عامل موبايلي دنيا محسوب مي‌شود. اما در سمت مقابل سيستم عامل اختصاصي iOS اپل قرار دارد!
شايد جالب باشد که بدانيد واژه iOS مخفف عبارت "iPhone Operation System" به معناي "سيستم عامل آيفون" است. اپل اين سيستم عامل را ابتدا براي آيفون و آيپاد تاچ طراحي کرده بود و به تدريج در محصولات ديگري نظير آيپد هم از آن استفاده شد.
مطمئنا هم اندرويد و هم iOS داراي نقاط قوت زيادي هستند و ضمن مقايسه آن‌ها به اين نتيجه مي‌رسيم که هر يک از آن‌ها برتري‌هاي منحصر به فرد خود را نسبت به ديگري دارند.
قابليت شخصي‌سازي (Customization)
يکي از قدرتمندترين ابزارها و دلايلي که طرفداران اندرويد از آن در مقابل طرفداران iOS و براي سرکوب اين سيستم عامل استفاده مي‌کنند، مربوط به قابليت شخصي‌سازي (Customization) فوق‌العاده متنوع و گسترده اندرويد مي‌شود. شما در اندرويد تقريبا هيچ محدوديتي براي شخصي‌سازي دستگاه خود نداريد و از آنجايي که اندرويد به صورت اوپن سورس (Open Source) يا متن باز طراحي شده است، هر شرکت سازنده‌اي هم مي‌تواند تغييرات اختصاصي خود را بر روي محصول اندرويدي‌اش اعمال کند.
ايجاد چند حساب کاربري (Multi-User) در يک دستگاه
يکي ديگر از برتري‌هاي سيستم عامل اندرويد در مقايسه با iOS مربوط توانايي آن در پشتيباني از چند کاربر مي‌شود. تصور کنيد که قصد داريد به صورت خانوادگي از يک تبلت استفاده کنيد. شما در اندرويد مي‌توانيد اکانت يا حساب کاربري‌هاي مختلفي ايجاد کنيد و براي هر يک تنظيمات خاص و منحصر به فردي را اعمال نماييد. در اين شرايط هر يک از افراد خانواده براي استفاده از تبلت اندرويدي وارد اکانت خود مي‌شوند و دستگاه به طور اتوماتيک تنظيمات مورد نظر آن‌ها و ذخيره شده در اکانت آن‌ها را اعمال مي‌کند. اندرويد حتي اين امکان را در اختيارتان قرار مي‌دهد تا براي دسترسي‌هاي مختلف حساب‌هاي کاربري موجود محدوديت قائل شويد.
ه عنوان مثال مي‌توانيد با ايجاد پروفايلي اختصاصي تحت عنوان "Guest" يا "مهمان" بسازيد و هر زمان که نياز داشتيد تبلت را به دست فرد ديگري بسپاريد، اين پروفايل را فعال و با محدوديت‌هاي بخش‌هاي مختلف نظير گالري وي را قادر به استفاده از تبلت کنيد. اين قابليت از جمله ويژگي‌هاي خاص اندرويد محسوب مي‌شود که در iOS خبري از آن نيست!
آزادي عمل براي رد و بدل فايل
برخلاف سيستم عامل iOS، کاربران اندرويد براي رد و بدل فايل‌هايي نظير موزيک ميان کامپيوتر و گوشي هوشمند خود ملزم به استفاده از ابزار آي‌تيونز (iTunes) و طي کردن مراحل پيچيده ندارند.
پشتيباني از حافظه SD
شما مي‌توانيد در اغلب دستگاه‌هاي اندرويدي با اتصال يک حافظه SD، فضاي ذخيره‌سازي اطلاعات دستگاه را چند برابر کنيد. اين موضوع در حالي است که آيفون‌هاي اپل و سيستم عامل iOS قابليت پشتيباني از حافظه SD را ارائه نمي‌کنند.
قابليت مولتي‌تسکينگ واقعي (Multi-Tasking)
مولتي‌تسکينگ قابليتي است که به موجب آن امکان آناليز اطلاعات چند برنامه و به نوعي اجراي آن‌ها به طور همزمان فراهم مي‌شود. در سيستم عامل iOS تا حدي شاهد پياده‌سازي اين فرآيند هستيم، اما اندرويد در اين راستا پيچيدگي‌هاي بيشتري را ارائه مي‌کند و اصطلاحا قابليت مولتي‌تسکينگ واقعي را در اختيار کاربران قرار مي‌دهد. اندرويد حتي امکان اجراي همزمان دو برنامه بر روي نمايشگر دستگاه و تعامل مستقيم با يکديگر را فراهم مي‌کند.
به عنوان مثال شما مي‌توانيد دو اپليکيشن فايل منيجر (File Manager) و جي‌ميل (Gmail) گوشي اندرويدي خود را به طور همزمان در دو بخش از نمايشگر دستگاه اجرا کنيد و سپس يک فايل را از فايل منيجر کشيده (Drag) و در اپليکيشن جي‌ميل رها (Drop) کنيد. بنابراين اندرويد هم اکنون از قابليت "کشيدن و رها کردن" يا همان "Drag & Drop" هم پشتيباني به عمل مي‌آورد که اين موضوع هم از برتري‌هاي اندرويد نسبت به iOS است.
تنوع اپليکيشن‌ها و برنامه‌هاي رايگان بيشتر
يکي ديگر از مزيت‌هاي اندرويد نسبت به iOS را مي‌توان در وجود اپليکيشن‌هاي بيشتر براي آن دانست. اگر سري به گوگل پلي استور (Google Play Store) دستگاه اندرويدي خود بزنيد به راحتي تنوع و تعداد اپليکيشن‌هاي اندرويدي را لمس خواهيد کرد. طبق تازه‌ترين آمار، گوگل استور تقريبا 0.5 ميليون بيشتر از اپ استور (App Store) اپليکيشن در خود جاي داده است. علاوه بر اين، تعداد اپليکيشن‌هاي و بازي‌هاي رايگاني که براي اندرويد عرضه شده‌اند هم بيشتر از اپليکيشن‌ها و بازي‌هاي iOS است.
فضاي ذخيره‌سازي ابري رايگان بيشتر
يکي ديگر از برتري‌هاي اندرويد نسبت به iOS را مي‌تواند به فضاي ذخيره‌سازي ابري رايگاني اشاره کرد که گوگل از طريق گوگل درايو (Google Drive) در اختيار کاربرانش قرار مي‌دهد. اين فضا ظرفيتي برابر با 15 گيگابايت دارد. اما در سمت مقابل اپل به ازاي هر اپل آي‌دي (Apple ID) فضاي رايگان 5 گيگابايتي سرويس آي‌کلود (iCloud) را در اختيار کاربرانش قرار مي‌دهد.
نداشتن محدوديت NFC
اپل قابليت پشتيباني از اتصال NFC را با معرفي آيفون 6 به سيستم عامل iOS اضافه کرد، اما اتصال NFC در آيفون 6 فقط به منظور استفاده از سرويس اپل پي (Apple Pay) کاربرد دارد و اپل بنا به مسائل امنيتي استفاده از آن براي ساير امور را غير ممکن کرده است. اما در سمت مقابل اتصال NFC مدت‌ها است که در دستگاه‌هاي اندرويدي ارائه مي‌شود و به ويژگي کاملا بارز و مشخصي براي آن تبديل شده است.
فروشگاه‌هاي اپليکيشن جايگزين
نصب اپليکيشن از منابعي غير از گوگل پلي بر روي اندرويد بسيار ساده است .کافي‌ست گزينه‌اي را در تنظيمات تيک بزنيد و يک APK دانلود کنيد و آن را نصب کنيد همچنين فروشگاه‌هاي ديگري به جز  Play Store براي اندرويد وجود دارد، اما نصب برنامه از منابعي به جز گوگل پلي ميتواند شما را به خطر بياندازد و به اشتباه بدافزار نصب کنيد. اپل مخالف فروشگاه‌هاي اپليکيشن شخص ثالث است. اگر شما انتخاب گسترده‌تر از برنامه ها و نصب برنامه از منابع مختلف را مي‌خواهيد، انتخاب شما واضح است.
عمر باتري و شارژ
يکي از بزرگترين مشکلات براي صاحبان گوشي‌هاي هوشمند، عمر باتري است. مقايسه دو سيستم عامل دشوار است زيرا هيچ سخت‌افزار مشترکي ندارند. ما ميتوانيم بگوييم که iOS براي حداکثر استفاده از باتري در هر ميلي‌آمپرساعت بهينه سازي شده است. بااينحال مي‌توانيد يک دستگاه اندرويدي با يک باتري بسيار بزرگ‌تر خريداري کنيد که به آساني از آيفون فراتر مي‌رود.
ايميل
کاربرد و تنظيم برنامه‌هاي ايميل پيش‌فرض در اندرويد و آي او اس بسيار آسان است. شما مي‌توانيد چندين حساب ايميل در آن‌ها داشته باشيد و اگر مايليد آنها را در يک صندوق ورودي مشاهده کنيد. اندرويد و iOS طيف گسترده‌اي از برنامه‌هاي ايميل شخص ثالث را نيز در اختيار شما قرار مي‌دهند. با اينحال، Gmail برنامه پيش فرض قوي‌تري نسبت به Mail آي او اس است. از آنجا که جيميل محبوب‌ترين آدرس ايميل در جهان است، منطقي است که برنامه Gmail برنده باشد. همچنين مي‌توانيد آدرس‌هاي ايميل خود از ديگر ارائه دهندگان ايميل را نيز به Gmail اضافه کنيد.
اپليکيشن نقشه
به عنوان سيستم‌ ناوبري جديدتر، نقشه‌هاي اپل شروع خوبي نداشتند، اما به طور قابل توجهي بهبود يافته‌اند. ويژگي‌هاي کليدي مشابه هستند، شما مي‌توانيد نقشه‌ها را براي استفاده آفلاين دانلود کنيد، برآوردي دقيق از شرايط ترافيکي فعلي داشته باشيد و جهات را براي رانندگي و يا راه رفتن پيدا کنيد. شما همچنين مي‌توانيد وسايل حمل‌ و نقل عمومي را پيدا کنيد. همه آن‌ها به خوبي کار مي‌کنند و شما را تا مقصد راهنمايي مي‌کنند.
يک چيز که گوگل مپ ارائه مي‌دهد ولي اپل از آن بي‌بهره است، مسيرهاي دوچرخه سواري است. به طور کلي، مقياس و کيفيت نقشه‌هاي گوگل عالي است و عموما دقيق‌تر از نقشه‌هاي اپل هستند، اما دقت آن مي‌تواند از مکان به مکان متفاوت باشد. ما هميشه نقشه‌هاي گوگل را انتخاب مي‌کنيم. البته مي‌توانيد آن را روي iOS نصب کنيد، ولي کارايي آن در اندرويد بهتر است، زيرا اين برنامه ناوبري پيش‌فرض اندرويد است.
دستيار صوتي
مي‌توانيد بسياري از موارد مشابه را با Siri اپل و Google Assistant انجام دهيد، اما Siri بيشتر شبيه يک همکار ساده براي تنظيم قرار ملاقات‌هاي تقويم، جستجو در وب يا برقراري تماس است اما Google Assistant يک لايه اضافي دارد. مي‌تواند به طور پيش‌فرض پيشنهادات مفيد ارائه دهد و تعامل بيشتري دارد؛ مثلا به شما بازي‌هاي سرگرم کننده و اطلاعات متني بر اساس آنچه شما انجام مي‌دهيد، پيشنهاد مي‌دهد و دقيق‌تر و کاربردي‌تر از سيري است.
نتيجه گيري:
در آخر شايد نتوان دليل قطعي در بهتر بودن آيفون يا اندرويد ارائه کرد. در کل بايد به اين موضوع اشاره کرد که آيفون بدون شک از طرفداران بيشتري برخوردار است و اين روزها بيشتر ميل و گرايش کاربران به سمت آيفون است و اين در حالي است که کمپاني هاي بسيار بيشتري در سراسر جهان گوشي هاي هوشمند اندرويد توليد مي کنند و تنوع در اندرويد بيشتر است. در آخر مي توانيد نگاهي به نظر سنجي از وب سايت هاي پربازديد انگليسي زبان در اين زمينه بيندازيد.


نظرات

ارسال نظر

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد، فیلد های اجباری با علامت * مشخص شده اند.